Városlista
2025. július 19, szombat - Emília

Hírek

2012. December 08. 05:00, szombat | Belföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség

Januártól változnak a járműkezelési vizsgák és a kategóriák

Januártól változnak a járműkezelési vizsgák és a kategóriák

Jogszerűség, nemzeti érdek és ésszerűség – e három tényező függvényében végzi munkáját a fővárosi Közlekedési Felügyelőség. A Rádió Orient műsorában Ipolyi-Keller Imre, a szakigazgatási szerv vezetője bemutatta a január 19-től várható változást a járműkezelési vizsgákban és a különböző kategóriákban. Emellett szót ejtett az elektronikus tanfolyamok megjelenéséről, az emberek türelmetlenségéről és a kátyúzásról is.

A fővárosi Közlekedési Felügyelőség a jogszabályok, a nemzeti érdek és az ésszerűség figyelembe vételével érvényesíti munkáját. A hatóság fontos feladata a közúti közlekedés biztonságának garantálása, a preventív jelenlét. Ipolyi-Keller Imre szakigazgatási szerv vezető fontos elemként emelte ki a felesleges tortúrák és költségek elkerülését. A Rádió Orient vendége emellett a hivatal kettős irányításáról is beszélt. A szakmai irányítói feladatokat a Nemzeti Közlekedési Hatóság látja el, míg a működtetés a kormányhivatal feladata – magyarázta.

Ipolyi-Keller kiemelte, a polgárok jelentős része járművezető, 90 százalékuk rendelkezik valamilyen vezetői jogosultsággal. „Nagy gond, hogy az emberek többsége amint kilép a kocsiból, gyalogosként megfeledkezik a KRESZ szabályokról. Ezzel rossz példát mutatnak az ifjúságnak” – hangsúlyozta.

Január 19-től számos változás történik a járműkezelési vizsgák és a különböző kategóriák területén. Ipolyi-Keller elmondta, a korábbi tanpályán végrehajtandó feladatok integrálódnak a forgalomban végzett gyakorlatok közé. „A jövő évtől az európai uniós normák átvétele kapcsán új járműkategóriák születnek, emellett bizonyos járműkategóriák eltűnnek. Ilyen lesz például a segédmotoros kategória AM néven való bevezetése, valamint a korábbi A korlátozott kategória A2-re való átnevezése. A korábbi engedélyeket továbbra is lehet használni, azonban képzések már nem indulnak a területen. Emellett a teherautósok 21 éves, míg a nagybuszosok 24 éves kor után szerezhetnek járművezetői jogosultságot. Továbbá december 1-jétől a motorosvizsgáztatás is megszűnik” – sorolta a vendég a változásokat.

Az OrientPress Hírügynökség közigazgatási rádiójának vendége a módszertani változásokról és a negatív jelenségekről is beszélt. A hivatalvezető elmondta, az elméleti képzésben megjelent az elektronikus képzés lehetősége, mely segítségével otthonról szerezhetünk hatósági igazolást. „Az állampolgárok részéről sajnos egyre nagyobb a türelmetlenség. A kezdőknek is lehetőséget kell adni ahhoz, hogy valós körülmények között gyakorolják az elsajátított ismereteket” – emelte ki Ipolyi-Keller.

A magyar lakosság 90 százaléka rendelkezik vezetői engedéllyel, 2010-ben 84 ezer B kategóriás jogosítványt adtak ki. Ipolyi-Keller kiemelte, a tavalyi évben ez a szám 78 ezerre csökkent. „Tartalék keletkezett a rendszerben, sokan későbbre tolják a vezetői engedélyszerzést. Jelenleg huszonvalahány ezer tanuló nem jelent meg a rendszerben. Ennek ellenére nagy az igény, az autósiskolák között kiszorító és gyilkos a verseny” – jelentette ki a közigazgatási rádió vendége.

A balesetek számának csökkenése ellenére emelkedett az utánképzésre jelentkezők száma. A felügyelőség dolga az, hogy visszazökkentse a bevont vezetői engedéllyel rendelkező embereket a közlekedés világába – emelte ki a vendég.

A kerékpár semmilyen szinten nem szerepel a járművezetői jogosultságot igénylő eszközök között. Így a jövőben a rendszám és a kerékpáros jogosítvány bevezetése sem várható. Ipolyi-Keller elmondta, a kerékpárosok hivatalos számonkérése és az azonosító jelzés kialakítása sem történik meg.

A Rádió Orient vendége további újításként a saját számlás áruszállítási igazolvány bevezetéséről is szót ejtett. „Ez a kategória a fuvarozó vállalkozók és a saját árut szállító cégek 7,5 tonnát meghaladó össztömegű járműveit érinti. December 4-től kötelező az engedélykiadás és a nyilvántartásba vétel” – foglalta össze a változást Ipolyi-Keller.

A közúthálózattal kapcsolatban a felügyelőség a beruházások engedélyezési hatáskörével bír. Ipolyi-Keller a kátyúzásról elmondta, a hivatal csak jelzési lehetőséggel rendelkezik. „Jelezzük a közút kezelője felé a hibát, hiszen egy-egy kátyú súlyos közlekedésbiztonsági következménnyel járhat” – zárta szavait a vendég.

Ezek érdekelhetnek még

2025. Július 18. 07:48, péntek | Belföld

Lengyel külügyi szóvivő: a Marcin Romanowskinak nyújtott menedékjog miatt rendelték haza a budapesti nagykövetet

A budapesti lengyel nagykövetet Marcin Romanowski volt lengyel igazságügyi miniszterhelyettesnek Magyarországon nyújtott menedékjog miatt rendelték véglegesen haza

2025. Július 18. 07:46, péntek | Belföld

Szijjártó Péter: kitiltottak három ukrán vezetőt Magyarországról

A kormány kitiltotta azt a három, a kényszerszorozásokért felelős ukrajnai tisztségviselőt Magyarország területéről, akiknek szankciós listára helyezését előző nap kezdeményezte az Európai Uniónál

2025. Július 18. 07:44, péntek | Belföld

Orbán Viktor hivatalos látogatás keretében fogadta az Egyesült Arab Emírségek elnökét

Orbán Viktor miniszterelnök csütörtökön hivatalában fogadta Mohammed bin Zájed Ál Nahján sejket, az Egyesült Arab Emírségek (EAE) elnökét, aki első alkalommal tett hivatalos látogatást Magyarországon

2025. Július 18. 07:43, péntek | Belföld

Orbán Viktor: addig nem lesz béke, amíg Oroszország és Amerika nem állapodik meg

Addig nem lesz vége a háborúnak Ukrajnában, amig az orosz és az amerikai elnök nem ül le tárgyalni és nem születik egy nagyobb megállapodás, melynek fontos, de nem egyetlen tétele a háború