Városlista
2022. augusztus 7, vasárnap - Ibolya

Hírek

2015. Augusztus 16. 07:00, vasárnap | Külföld
Forrás: MTI

Az eddigi legkisebb szupermasszív fekete lyukat fedezték fel

Az eddigi legkisebb szupermasszív fekete lyukat fedezték fel amerikai csillagászok.

A Michigani Egyetem kutatóinak tanulmányát az Astrophysical Journal Letters című szaklap fogadta el közlésre.

A nagyon nagy tömegű (szupernagy vagy szupermasszív) fekete lyukak tömege százezer és tízmilliárd naptömeg között van. A legtöbb galaxis centrumát egy-egy ilyen gigantikus képződmény uralja.

A 340 millió fényévre lévő RGG118 katalógusjelű törpegalaxis "vendégszeretét" viszont egy mindössze ötvenezer naptömegű fekete lyuk "élvezi", amely feleakkora, mint a korábban ismert legkisebb szupermasszív fekete lyuk - olvasható a Sci-News.com hírportálon.

A képződmény százszor kisebb, mint a Tejútrendszer közepében terpeszkedő fekete lyuk, és a szó szoros értelmében eltörpül a leghatalmasabb fekete lyukak mellett, amelyek kétszázezerszer szárnyalják túl az RGG118 galaxis központjában elhelyezkedő objektumot.

Az RGG118 törpegalaxisban lévő fekete lyuk tömegét a Michigani Egyetem kutatói a Chilében működő Las Campas obszervatórium Clay-teleszkópjára szerelt színképelemző segítségével állapították meg, amikor a műszerrel a fény látható tartományában vizsgálták az objektum körüli gázok örvénylését.

A továbbiakban a tudósok felhasználták a NASA Chandra röntgencsillagászati műholdjának adatait is. A röntgentartományban ugyanis megállapítható a fekete lyuk körüli anyagok fényessége, amely elárulja, hogy milyen ütemben habzsolja fel az objektum a közelébe kerülő anyagokat. Az RGG 118 a maximális sebesség 1 százalékát kitevő ütemben "falatozik", ami a fekete lyukakra jellemző átlagos "étvágynak" felel meg.

"Ez az apró szupermasszív fekete lyuk úgy viselkedik, mint sokkal +testesebb+ fajtársai. Ebből arra következtetünk, hogy a fekete lyukak hasonlóan fejlődnek, függetlenül attól, hogy mekkora a tömegük" - emelte ki Amy Reines, a tanulmány társszerzője.

Címkék: űr, csillag, feketelyuk

Ezek érdekelhetnek még

2022. Augusztus 07. 15:04, vasárnap | Külföld

Ferenc pápa Kijevbe látogathat

Ferenc pápa Kijevbe tervezett látogatásáról volt szó a katolikus egyházfő és a vatikáni ukrán nagykövet találkozóján.

2022. Augusztus 07. 13:03, vasárnap | Külföld

A fertőzöttek száma 584 millió, a halálos áldozatoké 6,417 millió

Világszerte 584 160 718 ember fertőződött meg eddig a koronavírus-járványban, a halálos áldozatok száma pedig 6 417 750 a baltimore-i Johns Hopkins Egyetem vasárnap reggeli adatai alapján.

2022. Augusztus 07. 11:03, vasárnap | Külföld

Fegyveres lőtt le négy embert egy amerikai kisvárosban

Fegyveres sebesített meg halálosan négy embert egy Ohio állambeli kisvárosban.

2022. Augusztus 07. 06:00, vasárnap | Külföld